26. 11. 2019

Pokročilé statistiky, které pomohou s doobjednáváním zboží na sklad e-shopu

Sice se věnuji hlavně marketingu, ale s tím do velké míry souvisí i mít k dispozici skladem produkty, které se nejlépe prodávají. Pro většinu e-shopů je poslední kvartál nejdůležitější část roku, která vygeneruje třetinu až polovinu tržeb celého roku. Proto je fajn se na něj připravit i naskladněním důležitého zboží. V tomto článku se tedy zamýšlím nad tím, jak zefektivnit a zjednodušit systém objednávání, pokud na to nemáme nějaký sofistikovaný drahý software.

Konkrétně přemýšlím nad tím, jak lépe odhadnout počet kusů konkrétního zboží, které má potenciál se prodat. Pokud e-shop zboží objednává u zahraničních dodavatelů s drahou dopravou a trvá to dlouho, tak se vyplatí dobře plánovat o to více. Jak tedy můžeme využít informace z loňských sezónních prodejů, informace o rychle vyprodaném zboží, nebo informace z hlídacího psa?

Článek rozvádí zamyšlení v tomto textu.


Potenciál prodávanosti zboží podle dat z minulého roku


V tomto předchozím článku popisuji, jak jsem nad podklady pro doobjednávání přemýšlel, výsledkem je tato tabulka:

Sloupce v tabulce: Barevný puntík signalizující, jestli je zboží možné objednat u dodavatele - Dodavatel - Kód zboží (proklik směřuje na detail zboží) - Název zboží (proklik otevře fotografii zboží) - Varianta zboží - Aktuální počet kusů skladem - Prodej za 4. kvartál loňského roku (v kusech) - Počet dní skladem ve 4. kvartálu loni - Průměrný počet prodaných kusů za den skladem ve 4. kvartálu loni (počet prodaných kusů děleno počtem dní skladem) - Tržby za den skladem ve 4. kvartálu loni - Predikce prodeje do konce roku (v kusech) - Predikce tržeb do konce letošního roku

Asi je třeba vysvětlit položku “Predikce prodeje do konce roku” - zde se bere počet dní do konce roku od dnešního dne (pokud je dříve než 1.10., tak se bere jako počáteční právě toto datum). Toto číslo se vynásobí číslem “Průměrný počet prodaných kusů za den skladem ve 4. kvartálu loni”

Analogicky poslední sloupec “Predikce tržeb do konce letošního roku” se dopočítá vynásobením sloupců “Predikce prodeje do konce roku” a “Tržby za den skladem ve 4. kvartálu loni”. Výsledné číslo samozřejmě není zcela spolehlivé a je třeba nad ním přemýšlet - jestli je produkt atraktivní i letos, nebo to byl módní výstřelek loňska, jestli jej budeme chtít více marketingově podpořit, jestli ho začala prodávat i konkurence, jestli povýšit číslo o procenta, o která má letos růst celý e-shop apod.
Pokud ji máme k dispozici, tak se může místo tržeb uvažovat rovnou marže, čímž se dostaneme k produktům s největším potenciálem ještě přesněji. Podle posledního sloupce by měla být seřazená celá tabulka sestupně.

Nejdůležitější čísla z této tabulky může být fajn zobrazit i na stránce detailu produktu. Snadno tak lze porovnat aktuální počet kusů skladem a predikci prodeje do konce roku.


Rychle vyprodané novinky


Pokud naskladníme nové zboží, chceme vědět, pokud se rychle vyprodá. Značí to, že může mít větší potenciál v dalších prodejích a je tedy vhodné zboží rychle doobjednat. Zvláště pokud se jedná o sezónní zboží, je třeba rychle jednat, což nám tato tabulka umožní.

V takové tabulce navrhuji mít tyto sloupce: Dodavatel - Kód zboží (po prokliku se dostanu na detail zboží) - Název zboží (po prokliku se zobrazí fotografie zboží) - Varianta zboží (pokud je) - Datum prvního naskladnění - Počet prodaných kusů - Počet dní skladem - Průměrný prodej za den skladem (v kusech) - Tržby za den skladem - Počet kusů skladem

Seřazeno podle tržeb za den skladem od nejvyššího k nejnižšímu. Na vrcholu tabulky bude tedy zboží, které by mělo mít nejvyšší potenciál. Pokud je to možné, dá se opět řadit ještě od nejvyšší marže za den skladem a seřazení bude ještě přesnější.

V tabulce nemá smysl zobrazovat zboží, které už u dodavatele nelze doobjednat, nebo kterého bylo málo. Vhodné je také umožnit filtrovat - podle data, podle značky/dodavatele, podle toho, jestli je zboží aktuálně doskladněno apod.


Data z hlídacího psa pro doobjednávání


Pokud je v e-shopu implementován tzv. hlídací pes, tedy funkce, která zákazníkovi pošle e-mail ve chvíli, kdy se zboží opět doskladní, tak se dá podívat na to, kolik kusů konkrétního produktu je hlídáno. U těchto zákazníků je totiž výrazně vyšší pravděpodobnost, že zboží objednají. Pokud si tedy dostupnost konkrétního produktu nechává hlídat např. 30 lidí, je možné objednat více zboží, než když tuto informaci nemáme. Potom je otázka, jestli se toto zboží kupuje po jednom kuse, nebo po více a to zahrnout do výpočtu.

Toto číslo je vhodné ukazovat jako další sloupec v tabulce, která nám slouží pro objednávání, nebo lze vytvořit další tabulku vyloženě s tímto přehledem. V tom případě stačí tyto sloupce: Barevné označení, jestli lze produkt ještě objednat u dodavatele - Název produktu - Varianta - Počet sledování - Cena za 1 kus - Cena celkem (počet sledovaných kusů krát cena za kus) - Počet kusů skladem (pokud naskladnění zboží odešle e-maily s hlídacím psem a tím se hlídání zruší, tak je tento sloupec zbytečný).

Seřazení podle ceny celkem od nejvyšší by mělo ukázat zboží s největším potenciálem zisku. Pokud to je možné, zase můžeme sledovat spíše marži, nebo nechat jednoduché řazení podle počtu kusů. Prospěšné může být filtrování podle značek.


Jaká další data je možné využít při doobjednávání zboží?


Žádné komentáře:

Okomentovat