7. 3. 2019

Řazení zboží v kategoriích e-shopu

Podle čeho řadit zboží v kategoriích e-shopu tak, aby fungovalo co nejeefektivněji, tedy aby mělo co nejpozitivnější vliv na tržby/marži a zároveň bylo co nejefektivnější pro zákazníka?

Možnosti řazení

Řazení podle bestsellerů - zde je velká pravděpodobnost, že si zákazník vybere, protože se podobné zboží líbí i dalším zákazníkům.


Řazení podle novinek - u e-shopu, kam se chodí zákazníci pravidelně dívat na inspiraci nebo na sezónní zboží, to může být zajímavé, protože jim ukážeme nové zboží.

Ruční řazení - podle pocitu, prodejů, toho co potřebuji vyprodat… V tomto případě by v administraci raději než označováním produktů pořadovým číslem, měla být možnost pomocí ajaxu přetahovat zboží nahoru a dolů, aby to bylo pohodlnější pro správu.

Podle skladovosti - u zboží skladem stoupá pravděpodobnost, že si ho zákazník objedná, proto by se mělo řadit přednostně.

Doplňkové řazení

Do tohoto schématu můžeme dále přidávat prvky, které mohou dále zvýšit pravděpodobnost toho, že zákazníka zaujmeme. Pro toto zboží můžeme např. vyčlenit určité pozice, třeba od 20. produktu v pořadí:

Zboží ve slevě - upozorníme na zboží, které potřebujeme vyprodat nebo podpořit jeho prodej.

Nedávno prohlížené zboží - zákazník si mohl rozmyslet koupi zboží, u něhož už dříve navštívil detail produktu.

Komplementární zboží ke zboží, které už si zákazník koupil. Například k sedačce křeslo ze stejné produktové řady.

Preference konkrétní značky - pokud na základě minulých nákupů zákazníka dokážeme zjistit jeho oblíbenou značku, můžeme ji upřednostnit.

Můžeme brát v potaz i hodnocení produktů a upřednostňovat ty s lepším hodnocením.

Jak tedy zboží finálně seřadit?

Třeba Alza na prvních pozicích vždy ukazuje představitele různých cenových úrovní - něco pro náročné za vyšší cenu, standardní kvalita a cena a něco pro cenově senzitivní zákazníky. Uvedení dražšího zboží na začátku může fungovat jako cenová kotva a při porovnání s ní by se mohlo další zboží zdát levnější.

Největší smysl pro náš e-shop mně ale zatím dává střídat zboží: na lichých pozicích dát bestsellery seřazené podle souhrnné marže prodaného produktu za posledních 30 dní, na sudé pak novinky seřazené od nejnovějších. S tím, že od cca 20. pozice přidat i zboží ve slevě a nedávno prohlížené zboží.


Každopádně doporučuji udělat A/B test pro zjištění, jestli se změna vyplácí. Nastavení testu však v tomto případě bývá celkem náročné.

Máte tip na jiný přístup, který vám funguje?

Žádné komentáře:

Okomentovat