6. 12. 2018

O jaké pokročilé informace obohatit marketingové XML feedy a co jsou custom labels?


Aby bylo ve službách jako Favi, Biano, Glami, Google merchant, Heureka, Zboží apod. možné lépe biddovat (= nastavovat vyšší cenu prokliku u zboží, aby se častěji zobrazovalo), lze do produktového XML feedu přidávat další informace o zboží. Dá se pak produktům, u kterých je vyšší pravděpodobnost prodeje, navýšit cena za proklik. Tím se zajistí, že se potenciálním zákazníkům bude zobrazovat právě zboží, u kterého je vyšší pravděpodobnost, že si ho koupí. Jak na to?


Co jsou custom labely


Například Google umožňuje přidávat do feedu k produktům v Merchant Center tyto informace. Z jejich definice je použití zřejmé, proto se jim v tomto článku věnovat nebudu. Často se ale může stát, že chceme využít další, pokročilé informace. K tomu se využívají tzv. custom labely.

Čím lze tedy XML feed obohatit?


Rád bych přednostně zobrazoval zboží, u kterého je vyšší pravděpodobnost, že si ho někdo koupí. Dává mně proto smysl X nejprodávanějších produktů ve feedu označit, abych u nich mohl zvýšit cenu prokliku a tím zvýšit frekvenci zobrazování. Teď si můžu říct, jestli chci takto označit 5 %, 3 % nebo 1 % nejprodávanějších produktů, nebo třeba 100, 50 nebo 30 nejprodávanějších produktů. To záleží na typu sortimentu daného e-shopu a už záleží na rozhodnutí, jestli čísla budeme brát podle počtu prodaných kusů, nebo podle tržeb. Preferuji to druhé.

Pokud chci omezit vliv sezónnosti, můžu to časově omezit, aby se braly v potaz jen nejprodávanější výrobky za posledních 30 dní, 10 dní apod.

Z jiného pohledu dává smysl uvažovat maržovost produktů a můžu chtít biddovat na zboží s největší marží.

Dalším omezením může být minimální hodnota produktů, abychom zbytečně nepromovali třeba špendlíky, kterých by se prodalo hodně kusů, ale cena nebo marže je příliš nízká. Podle typu sortimentu e-shopu tak můžeme do feedu značit třeba jen zboží s cenou nad 100 nebo 200 Kč.

Největší smysl ale většinou dává nějaká kombinace prodávanosti, maržovosti a časového úseku vyhodnocování – např. 20 nejprodávanějších produktů podle tržeb za posledních 10 dní, které mají marži vyšší než 20 % a jejich jednotková cena je alespoň 200 Kč.

Do feedu také můžeme přidat název kategorie libovolné hloubky a na základě toho vytvářet skupiny produktů pro inzerci. To ale spíš v případě, kdy nám nevyhovuje label „product category“.

Zajímavé je dávat do custom labelu i cenové hladiny zboží, tedy rozdělit si zboží podle ceny např. do množin 0-200 Kč, 201-500 Kč, 501-1000 Kč atp., pokud nám dává smysl pro tyto skupiny mít podobnou biddovací strategii.


Jak tyto informace přidat?


Pomocí tzv. custom labelů. U Googlu se označují jako např. „g:custom_label_4“. U Facebooku a jiných prostě jako „custom_label_4“.

Do těchto labelů je pak fajn dávat textovou informaci, ve které se člověk i po čase vyzná. Z našeho příkladu výše třeba něco jako „100nejprodavanejsich“, u ostatních produktů „0“. Nebo třeba „top10“, „top30“, „top50“ a zbytek „0“.

Pravidla u XML feedů můžeme spravovat třeba pomocí aplikace Mergado, nebo přes jednotlivé služby, kterým feedy dodávají data.


Důležitá otázka na závěr: jak to děláte vy? Jaké informace přidáváte do custom labelů a máte jinou nebo lepší biddovací strategii?

Žádné komentáře:

Okomentovat